Background: To provide guidance for clinical practice on preferred standard palliative radiotherapy (RT) of different sites of metastasis for breast cancer patients based on current published evidence complemented by expert opinion.
Methods: The breast cancer expert panel of the German Society for Radiation Oncology (DEGRO) and members of the Working Party of Gynecologic Oncology (AGO) Breast Committee formulated recommendations based on the panel's interpretation of the level of evidence referring to the criteria of evidence-based medicine added to the AGO grades of recommendation.
Results: For different types and sites of metastasis, distinct therapeutic goals (alleviation of symptoms, pain relief, local tumor control, prevention or improvement of neurological deficits, stabilization of the spine or other bones) require complex approaches considering individual factors (i.e. life expectancy, tumor progression at other sites). With regard to different therapeutic goals, different dose concepts and fractionation schedules, and single-versus multi-fraction palliative RT should be adapted individually.
Conclusions: RT is an effective tool in palliation treatment of bone metastasis (BM), cerebral metastasis (CM) and metastatic spinal cord compression (MSCC), or leptomeningeal carcinomatosis (LC) and plays a central role in an interdisciplinary approach. Preferred technique, targeting, and different dose schedules are described in detail in the DEGRO guidelines, which are also integrated in the updated 2010 AGO recommendations.
Hintergrund: Erstellung praktischer Handlungsempfehlungen zur palliativen Radiotherapie (RT) verschiedener Metastasierungsmanifestationen bei Patientinnen mit Mammakarzinom auf Basis aktuell publizierter Evidenz und ergänzender Expertenmeinung.
Methodik: Die vom Expertengremium der Organgruppe Mamma der Deutschen Gesellschaft für Radioonkologie (DEGRO) und Mitgliedern der Kommission Mamma in der Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie (AGO) erstellten Empfehlungen basieren auf der Analyse kontrollierter klinischer Studien und internationalen sowie nationalen praktischen Handlungsanleitungen und den Interpretationen der Evidenzgrade nach Kriterien der Evidenz-basierten Medizin, ergänzt um die Empfehlungsgrade der AGO-Kommission.
Ergebnisse: Unterschiedliche Therapieziele für die Palliation (Schmerzlinderung, lokale Tumorkontrolle, Prävention und Rückbildung neurologischer Ausfälle, ossäre Stabilisierung) erfordern jeweils auf den individuellen Fall abgestimmte, differenzierte, radioonkologische Behandlungskonzepte unter Berücksichtigung von Lebenserwartung und Tumoraktivität an den verschiedenen Manifestationsorten. Je nach Palliationsziel kommen unterschiedliche Dosiskonzepte und Fraktionierungsschemata in Form von Einzel-oder Multifraktionierungs-RT zur Anwendung.
Schlussfolgerungen: Die RT ist ein effektiver Bestandteil bei der palliativen Behandlung bei ossärer (BM) oder zerebraler (CM) Metastasierung, des tumorbedingten spinalen Kompressionssyndroms (MSCC) oder bei Leptomeningeosis carcinomatosa (LC). Techniken, Zielvolumenbestimmungen und verschiedene Dosiskonzepte für unterschiedliche klinische Konstellationen werden in den DEGRO-Handlungsempfehlungen, die in die aktualisierten AGO-Empfehlungen 2010 integriert wurden, detailliert beschrieben.
Keywords: Bone metastasis; Cerebral metastasis; Leptomeningeal carcinomatosis; Metastatic breast cancer; Metastatic spinal cord compression; Palliative radiation therapy.