BACKGROUND: After lymphadenectomy for early breast cancer, seroma formation is a constant event requiring a suction drainage. This drainage is the strongest obstacle to reducing the hospital stay. Axillary padding without drainage appears to be a valuable option amid the various solutions for reducing the hospital stay. METHODS: We conducted a comparison between 114 patients with padding and 185 patients with drainage. Data were obtained from 2 successive prospective studies. RESULTS: The mean hospital stay was 2.4 days (range 1-4) in the padding group and 4.2 days (range 2-9) in the drainage group (p < 0.05). There were fewer needle aspirations for seroma in the padding group (8.8 vs. 23%, p < 0.05). At 6 weeks, only 28% (32/114) of the patients in the padding group reported pain versus 51% (94/185) in the drainage group. The mean pain intensity at 6 weeks was 3 and 4.3 respectively (p < 0.0001). CONCLUSION: Axillary padding without drainage was associated with a better post-operative course than suction drainage in this historical comparison, and the hospital stay was significantly shortened. There are only few series published on this new technique but they all indicate good feasibility and good tolerance. A large randomised multicentric evaluation is now warranted.
Hintergrund: Nach Lymphknotendissektion bei primärem Mammakarzinom ist die Serombildung ein konstanter Prozess, der eine Saugdrainage notwendig macht. Diese Drainage ist das Haupthindernis für eine Reduzierung des Krankenhausaufenthaltes. «Axillary Padding» ohne Drainage scheint eine wertvolle Option unter den verschiedenen Möglichkeiten, den Krankenhausaufenthalt zu verkürzen.
Methoden: Wir verglichen 114 Patientinnen mit Axillary Padding mit 185 Patientinnen mit Drainage. Die Daten wurden in zwei aufeinanderfolgenden prospektiven Studien gewonnen.
Ergebnisse: In der Padding-Gruppe betrug der durchschnittliche Klinikaufenthalt 2,4 (Spanne: 1–4) Tage, in der Drainage-Gruppe waren es 4,2 (Spanne: 2–9) Tage (p < 0,05). In der Padding-Gruppe gab es weniger Serompunktionen (8,8 vs. 23%, p < 0,05). Nach 6 Wochen gaben nur 28% (32/114) der Patienten in der Padding-Gruppe an, Schmerzen zu haben, gegenüber 51% (94/185) in der Drainage-Gruppe. Die durchschnittliche Schmerzintensität nach 6 Wochen war 3 und 4,3 (p < 0,0001).
Schlussfolgerung: Axillary Padding ohne Drainage war in diesem Vergleich mit einem besseren postoperativen Verlauf assoziiert als Drainage und der Klinikaufenthalt war signifikant verkürzt. Es gibt nur wenige Publikationen zu dieser neuen Technik, aber diese weisen alle auf eine gute Durchführbarkeit und Tolerierbarkeit hin. Eine große multizentrische Studie sollte nun durchgeführt werden.