Background: Orthostatic hypotension (OH) is a disease prevalent among middle-aged men and the elderly. The association between arterial stiffness and OH is unclear. This study evaluates whether arterial stiffness is correlated with OH and tests the usefulness of brachial-ankle pulse wave velocity (baPWV), an arterial stiffness marker, with regard to identifying OH.
Patients and methods: A sample of 1,010 participants was recruited from the general population (64.8 ± 7.7 years; 426 men) who attended health check-ups. BaPWV and the radial augmentation index (rAI) were both assessed as the arterial stiffness markers, and OH was determined using blood pressure (BP) measured in the supine position, as well as 30 seconds and 2 minutes after standing.
Results: The prevalence of OH in this population was 4.9 %. Compared with the non-OH group, both baPWV (20.5 ± 4.5 vs 17.3 ± 3.7, p < 0.001) and rAI (88.1 ± 10.8 vs 84.2 ± 10.7, p < 0.05) were significantly higher in the OH group. In the multiple logistic regression analysis, baPWV (OR, 1.3; 95 % CI, 1.106-1.528; p < 0.05) remained associated with OH. Moreover, the degree of orthostatic BP reduction was related to arterial stiffness. In addition, increases in arterial stiffness predicted decreases in the degree of heart rate (HR) elevation. Finally, a receiver operating characteristic (ROC) curve analysis showed that baPWV was useful in discriminating OH (AUC, 0.721; p < 0.001), with the cut-off value of 18.58 m/s (sensitivity, 0.714; specificity, 0.686).
Conclusions: Arterial stiffness determined via baPWV, rather than rAI, was significantly correlated with the attenuation of the orthostatic hemodynamic response and the resultant OH. The impaired baroreceptor sensitivity might be the mechanism. In addition, baPWV appears to be a relatively sensitive and reliable indicator of OH in routine clinical practice.
Hintergrund: Die orthostatische Hypotonie (OH) ist eine weit verbreitete Krankheit unter Männern mittleren Alters und älteren Menschen. Der Zusammenhang zwischen Arteriensteifheit und OH ist unklar. Diese Studie untersucht, ob arterielle Steifigkeit mit OH korreliert ist und prüft den Nutzen der Brachial-Knöchel-Pulswellengeschwindigkeit (baPWV), einem arteriellen Steifigkeitsmarker, im Hinblick auf die Identifizierung der OH. Patienten und Methoden: Eine Kohorte von 1.010 Teilnehmern wurde rekrutiert (64,8 ± 7,7 Jahre; 426 Männer), die Gesundheits-Check-ups besuchten. BaPWV und der radiale Augmentations-Index (RAI) wurden als Marker für die Steifheit der Arterien beurteilt. OH wurde mit Blutdruckmessung (BP) in der Rückenlage, nach 30 Sekunden und 2 Minuten im Stehen bestimmt. Ergebnisse: Die Prävalenz von OH in dieser Population betrug 4,9 %. Im Vergleich mit der nicht-OH-Gruppe waren sowohl baPWV (20,5 ± 4,5 vs 17,3 ± 3,7, p < 0,001) als auch RAI (88,1 ± 10,8 vs 84,2 ± 10,7, p < 0,05) in der OH-Gruppe signifikant höher. In der multiplen logistischen Regressionsanalyse blieb baPWV (OR 1.3, 95 % CI, 1,106–1,528, p < 0,05) mit OH verbunden. Darüber hinaus war der Grad der orthostatischen Blutdrucksenkung mit der arteriellen Steifigkeit korreliert. Weiter sagte der Anstieg der arteriellen Steifigkeit den Abfall des Ausmaßes der Herzfrequenz (HR) voraus. Schließlich zeigte eine ROC Analyse, dass baPWV bei der Unterscheidung OH (AUC 0,721, p < 0,001) mit dem Cut-off-Wert von 18,58 m/s (Sensitivität, 0.714, Spezifität, 0.686) nützlich war. Schlussfolgerungen: Die arterielle Steifigkeit, mittels baPWV bestimmt, war signifikant mit der Dämpfung der orthostatischen Antwort und der daraus resultierenden OH korreliert. Eine gestörte Barorezeptorsensitivität könnte der Mechanismus sein. Darüber hinaus scheint baPWV ein relativ empfindlicher und zuverlässiger Indikator für OH in der klinischen Routine zu sein.
Keywords: Orthostatic hypotensionl; arterial stiffness; brachial ankle pulse wave velocity; radial augmentation index.