[Wilson's disease or hepatolenticular degeneration]

Ther Umsch. 2018 Nov;75(4):241-248. doi: 10.1024/0040-5930/a000995.
[Article in German]

Abstract

Wilson's disease or hepatolenticular degeneration Abstract. Wilson's disease, or hepatolenticular degeneration, is a rare inherited disorder of copper metabolism. The most common clinical presentations are liver disease and / or neuro-psychiatric manifestations. Pathophysiologically, Wilson's disease is caused by mutations in the ATP7B gene, which lead to defective biliary excretion of copper and subsequent accumulation of copper in the liver and in other organs. Its prevalence is approximately 1:30 000, however its penetrance, clinical presentation and disease severity vary widely, ranging from asymptomatic elevation of liver enzymes to cirrhosis or acute liver failure with or without neuro-psychiatric symptoms. For this reason, Wilson's disease should be suspected and ruled out in cases of indeterminate liver disease or neuropsychiatric disturbances. The diagnostic algorithms are complex and involve clinical tests, ophthalmologic examination (Kayser-Fleischer rings in split-lamp examination), blood and urine tests, genetic testing, imaging and histology. In compensated liver disease, treatment of Wilson's disease by copper depletion (chelators, zinc) is usually effective. In case of liver failure liver transplantation may be needed, which corrects the underlying error of copper metabolism. New drugs with improved efficacy and tolerability are in clinical development.

Zusammenfassung. Der Morbus Wilson, auch progressive hepatolentikuläre Degeneration genannt, ist eine seltene autosomal rezessive Kupferspeicherkrankheit, die sich als Hepatopathie und / oder neurologische bzw. psychiatrische Erkrankung manifestiert. Pathophysiologisch liegt eine Mutation des ATP7B Gens zugrunde, die zur gestörten Kupferausscheidung über die Galle und damit zur Akkumulation von Kupfer in den Hepatozyten und anderen Organen führt. Die Prävalenz liegt bei 1:30 000, die Penetranz, das klinische Erscheinungsbild und der Schweregrad bei Diagnosestellung zeigen jedoch eine grosse Variation; sie reichen von der asymptomatischen Hepatopathie über Leberzirrhose zum akuten Leberversagen mit oder ohne zerebrale Manifestationen. Daher sollte bei unklarer hepatologischer, neurologischer oder psychiatrischer Klinik an diese Differentialdiagnose gedacht werden. Die Differentialdiagnose ist komplex und die Diagnostik umfasst klinische, ophthalmologische (Kayser-Fleischer-Ring in der Spaltlampenuntersuchung), laborchemische, genetische, bildgebende und histologische Kriterien. Der Morbus Wilson ist bei rechtzeitiger Diagnosestellung in der Regel mittels Kupfer-depletierender Therapie (Kupfer-Chelatoren, Zink) behandelbar. Regelmässige Erfolgskontrollen unter Therapie müssen erfolgen. Im Falle eines Leberversagens kann eine Lebertransplantation notwendig werden, die als kurative Therapie eine Heilung vom Gendefekt darstellt. Neue Behandlungsstrategien mit verbesserter Effektivität und Verträglichkeit sind in der klinischen Entwicklung.

MeSH terms

  • Copper
  • Hepatolenticular Degeneration*
  • Humans
  • Liver Cirrhosis*
  • Liver Transplantation*

Substances

  • Copper