Purpose: To investigate the effects of the antenatal administration of betamethasone on fetal Doppler and short term fetal heart rate variation (CTG-STV) in early growth restricted (FGR) fetuses.
Materials and methods: Post hoc analysis of data derived from the TRUFFLE study, a prospective, multicenter, randomized management trial of severe early onset FGR. Repeat Doppler and CTG-STV measurements between the last recording within 48 hours before the first dose of betamethasone (baseline value) and for 10 days after were evaluated. Multilevel analysis was performed to analyze the longitudinal course of the umbilico-cerebral ratio (UC ratio), the ductus venosus pulsatility index (DVPIV) and CTG-STV.
Results: We included 115 fetuses. A significant increase from baseline in CTG-STV was found on day + 1 (p = 0.019) but no difference thereafter. The DVPIV was not significantly different from baseline in any of the 10 days following the first dose of betamethasone (p = 0.167). Multilevel analysis revealed that, over 10 days, the time elapsed from antenatal administration of betamethasone was significantly associated with a decrease in CTG-STV (p = 0.045) and an increase in the DVPIV (p = 0.001) and UC ratio (p < 0.001).
Conclusion: Although steroid administration in early FGR has a minimal effect on increasing CTG-STV one day afterwards, the effects on Doppler parameters were extremely slight with regression coefficients of small magnitude suggesting no clinical significance, and were most likely related to the deterioration with time in FGR. Hence, arterial and venous Doppler assessment of fetal health remains informative following antenatal steroid administration to accelerate fetal lung maturation.
ZIEL: Untersuchung des Effekts der antenatalen Gabe von Betamethason auf den fetalen Doppler und die Kurzzeitvariation der fetalen Herzfrequenz (CTG-STV) bei Föten mit früher Wachstumsrestriktion (FGR).
Material und methoden: Post-hoc-Analyse von Daten der TRUFFLE-Studie, einer prospektiven, multizentrischen, randomisierten Managementstudie bei schwerer, früh einsetzender FGR. Wiederholte Doppler- und CTG-STV-Messungen zwischen der letzten Aufnahme innerhalb von 48 Stunden vor der ersten Betamethason-Dosis (Ausgangswert) und über 10 Tage wurden bewertet. Eine mehrstufige Analyse erfolgte, um den longitudinalen Verlauf der umbilikal-zerebralen Ratio (UC-Ratio), des Pulsatilitätsindex des Ductus venosus (DVPIV) und der CTG-STV zu analysieren.
Ergebnisse: Wir haben 115 Föten eingeschlossen. Ein signifikanter Anstieg der CTG-STV gegenüber dem Ausgangswert wurde am Tag + 1 (p = 0,019) ermittelt, danach gab es keinen Unterschied. Der DVPIV unterschied sich an keinem der 10 Tage nach erster Betamethason-Dosis signifikant vom Ausgangswert (p = 0,167). Eine mehrstufige Analyse ergab, dass die verstrichene Zeit nach der antenatalen Betamethason-Gabe über 10 Tage hinweg signifikant mit der Abnahme der CTG-STV (p = 0,045) und der Zunahme des DVPIV (p = 0,001) und der UC-Ratio (p < 0,001) assoziiert war.
Schlussfolgerung: Obwohl die Steroidverabreichung bei früher FGR eine kleine Auswirkung auf den Anstieg der CTG-STV 1 Tag darauf hatte, waren die Effekte auf die Doppler-Parameter äußerst gering mit Regressionskoeffizienten von geringer Höhe, die nicht auf klinische Signifikanz schließen lassen. Sie stehen höchstwahrscheinlich in Zusammenhang mit der Verschlechterung bei FGR im Laufe der Zeit. Daher bleibt die Beurteilung der arteriellen und venösen Doppler bezüglich des Gesundheitszustandes des Fötus aussagekräftig, nachdem diesem zur Beschleunigung der fetalen Lungenreifung antenatal Steroide verabreicht wurden.
Thieme. All rights reserved.