Background: The second scheduled update of the German S3 guidelines on long-term opioid therapy for chronic noncancer pain (CNCP), the LONTS (AWMF registration number 145/003), was started in December 2018.
Methods: The guidelines were developed by 28 scientific societies and 2 patient self-help organizations under the coordination of the German Pain Society. A systematic literature search in the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL), MEDLINE and Scopus databases (up until December 2018) was performed. The systematic reviews with meta-analyses of randomized controlled trials with opioids for CNCP from the previous versions of the guideline were updated. Levels of evidence were assigned according to the classification system of the Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. The strength of the recommendations was established by formal multistep procedures in order to reach a consensus according to the Association of the Medical Scientific Societies in Germany (AWMF) regulations. The guidelines were reviewed by four external pain physicians. Public comments were possible for 4 weeks.
Results: Opioid-based analgesics are a drug-based treatment option for short-term (4-12 weeks), intermediate-term (13-25 weeks) and long-term (≥26 weeks) therapy of chronic osteoarthritis, diabetic polyneuropathy, postherpetic neuralgia and low back pain. Contraindications are primary headaches as well as functional somatic syndromes and mental disorders with the (cardinal) symptom pain. Based on a clinical consensus the guidelines list other medical conditions for which a therapy with opioids can be considered on an individual basis. Long-term therapy of CNCP with opioids is associated with relevant risks.
Conclusion: A responsible administration of opioids requires consideration of possible indications and contraindications as well as regular assessment of efficacy and adverse effects. Opioids remain a treatment option for CNCP if nonpharmacological therapies are not effective and/or other drugs are not effective, are not tolerated or are contraindicated.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die planmäßige zweite Aktualisierung der S3-Leitlinie LONTS („Langzeitanwendung von Opioiden bei chronischen nicht-tumorbedingten Schmerzen“ [CNTS]), AWMF(Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften)-Registernummer 145-003, wurde ab Dezember 2018 vorgenommen.
Methodik: Die Leitlinie wurde unter Koordination der Deutschen Schmerzgesellschaft von 28 wissenschaftlichen Fachgesellschaften und zwei Patientenselbsthilfeorganisationen entwickelt. Die Literaturrecherche erfolgte über die Datenbanken CENTRAL, MEDLINE und Scopus (bis Dezember 2018). Die systematischen Übersichtsarbeiten und Metaanalysen von randomisierten, kontrollierten Studien zur Wirksamkeit und Sicherheit von Opioiden beim CNTS der früheren Versionen der Leitlinie wurden aktualisiert. Die Graduierung der Evidenzstärke erfolgte nach dem Schema des Oxford Centre for Evidence-Based Medicine. Die Formulierung und Graduierung der Empfehlungen erfolgte in einem mehrstufigen, formalisierten Konsensusverfahren nach dem Regelwerk der AWMF. Die Leitlinie wurde von vier externen Schmerzmedizinern begutachtet. Eine öffentliche Kommentierung war über vier Wochen möglich.
Ergebnisse: Opioidhaltige Analgetika sind eine medikamentöse Therapieoption in der kurz- (4–12 Wochen), mittel- (13–25 Wochen) und langfristigen Therapie (≥26 Wochen) von chronischen Arthrose- und Rückenschmerzen sowie chronischen Schmerzen bei diabetischer Polyneuropathie und Postzosterneuralgie. Kontraindikationen sind primäre Kopfschmerzen sowie funktionelle und psychische Störungen mit dem (Leit‑)Symptom Schmerz. Die Leitlinie nennt weitere Krankheitsbilder, bei denen ein individueller Therapieversuch erwogen werden kann. Eine Langzeittherapie mit Opioiden beim CNTS ist mit relevanten Risiken verbunden.
Schlussfolgerung: Ein verantwortungsvoller Einsatz von Opioiden verlangt die Berücksichtigung möglicher Indikationen und Kontraindikationen sowie eine regelmäßige Erfassung von Wirksamkeit und Nebenwirkungen. Opioide bleiben eine Behandlungsoption für CNTS, wenn nicht-medikamentöse Therapien nicht ausreichend wirksam sind und/oder medikamentöse Alternativen nicht wirksam waren oder nicht vertragen wurden oder kontraindiziert sind.
Keywords: Chronic noncancer pain; Guidelines; Meta-analyses; Opioids; Systematic review.