Pituitary tumours are a common cause of functional impairment and degeneration of the anterior visual pathway. Depending on localization and size, they clinically manifest as initially reversible visual field defects. As part of interdisciplinary tumour management, ophthalmologic examinations are of particular importance concerning diagnostics, indication for tumour resection and documentation of functional surgical results. Based on the relationship between clinical dysfunction and manifest atrophy, together with the patient's age and the duration of symptoms, the ophthalmologist can provide insights into the postoperative visual prognosis. Under good conditions, surgical tumour resection often results in significant improvements to visual fields and acuity. Long-term ophthalmological controls are required in cases of persistent visual loss, radiotherapy or tumour remnants abutting the visual pathway.
Hypophysentumoren sind ein häufiger Grund für Funktionseinschränkungen und Degeneration der vorderen Sehbahn. Bei entsprechender Lokalisation und Größe äußern sie sich durch zunächst reversible Gesichtsfelddefekte. Im interdisziplinären Tumormanagement kommt der augenärztlichen Untersuchung bei der Diagnosesicherung, Indikationsstellung zur Tumorresektion und Dokumentation des Therapieerfolges eine besondere Bedeutung zu. Anhand des Verhältnisses zwischen klinischer Dysfunktion und manifester Atrophie, gemeinsam mit dem Patientenalter und der Symptomdauer, kann der Augenarzt Aussagen zur Prognose des postoperativen Sehvermögens treffen. Bei guten Voraussetzungen zeigt sich hier oft bereits früh eine deutliche Gesichtsfeld- und ggf. eine Visusverbesserung. Langzeitkontrollen sind bei persistierender Sehminderung, Strahlentherapie oder Tumorresten mit Nähe zur Sehbahn erforderlich.
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