A 61-year-old male patient underwent a colonoscopy for cramp-like upper abdominal pain of 3 weeks duration. An endoscopically irresectable ulcerated mass was seen in the transverse colon. The patient spontaneously excreted in the feces a tumor node measuring 4.1 × 3.5 × 2.8 cm with the histological features of a submucosal lipoma 4 days after the colonoscopy. A benign lipoma confined to the submucosa was operatively confirmed. It is extremely rare for a tumor node to be shed in feces. If the benign nature of the entire lesion is doubtful, standard oncological procedures are advocated.
Ein 61-jähriger Patient wurde wegen seit drei Wochen anhaltender krampfartiger Oberbauchschmerzen koloskopiert. Endoskopisch fand sich eine nicht abtragbare ulzerierte Raumforderung im Querkolon. Vier Tage nach der Koloskopie kam es zum Spontanabgang eines 4,1 × 3,5 × 2,8 cm großen Tumorknotens im Stuhl, histologisch einem submukösen Lipom entsprechend. Operativ bestätigte sich ein benignes Lipom mit Begrenzung auf die Submukosa. Äußerst selten wird ein Tumorknoten mit dem Stuhl ausgeschieden. Bei Zweifel an der Benignität des Gesamttumors sollten die onkologischen Standards befolgt werden.
Keywords: Colon; Fecal expulsion; Lipoma; Tumor nodule; Upper abdominal pain.
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