[Differences between emergency medical services operations with and without patient transport : A retrospective analysis of dispatch center data in a territorial state]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2022 Oct;65(10):996-1006. doi: 10.1007/s00103-022-03590-3. Epub 2022 Sep 16.
[Article in German]

Abstract

Background: The use of the emergency medical services (EMS) in Bavaria has been increasing for years. We hypothesized that emergency response without patient transport (RoT) is often an expression of inadequate alert planning. The aim of the study was to describe the differences between the integrated dispatch centers (ILSs) for such operations with regard to the characteristics of transport quotas and ranges according to the reason for deployment as well as times and days of the week.

Method: Retrospective cross-sectional study of data from all 26 ILSs in the Free State of Bavaria in 2018. Transport quotas for emergency operations for essential reasons without emergency physician involvement were analyzed comparatively in relation to dispatch center area, time of day, and day of the week. Deployments were categorized as RoT or ambulance deployment with transport (TP).

Results: Of 510,145 call-outs, 147,621 (28.9%) were RoT and 362,524 (71.1%) were TP. There were significant regional differences in the transport quotas for all deployment reasons investigated. The highest range among the ILSs was found for the deployment reasons "fire alarm system" (16.8 percentage points), "personal emergency response system" (16.1%), and "heart/circulation" (14.6%). In the morning hours, the number of calls decreases with increasing TP. The fewest RoT took place between 8 and 10 am. The days of the week analysis revealed small differences in the frequency of RoT on Mondays as well as on weekends without planning relevance.

Conclusion: We found significant differences in the ranges. This could indicate locally different alert planning specifications or dispatching decisions by the ILS. The control centers probably have considerable potential for controlling and improving resource allocation.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Inanspruchnahme des Rettungsdienstes in Bayern steigt seit Jahren an. Wir haben die Hypothese aufgestellt, dass Notfalleinsätze ohne Patiententransport (RoT) häufig Ausdruck einer unzureichenden Alarmierungsplanung sind. Das Ziel der Studie war es, für solche Einsätze die Unterschiede zwischen den Integrierten Leitstellen (ILS) in Bezug auf die Merkmale Transportquoten und Spannweiten nach Einsatzgrund sowie Uhrzeiten und Wochentage zu beschreiben.

Methode: Retrospektive Querschnittstudie der Daten aller 26 ILS des Freistaats Bayern im Jahr 2018. Transportquoten für wesentliche Einsatzgründe bei Notfalleinsätzen ohne Notarztbeteiligung wurden in Abhängigkeit von Leitstellenbereich, Tageszeit und Wochentag vergleichend analysiert. Einsätze wurden kategorisiert als RoT oder TP (Rettungswageneinsatz mit Transport).

Ergebnisse: Von 510.145 Einsätzen waren 147.621 (28,9 %) RoT und 362.524 (71,1 %) TP. Für alle untersuchten Einsatzgründe zeigten sich deutliche regionale Unterschiede in der Transportquote. Die höchste Spannweite unter den ILS ergab sich für die Einsatzgründe „Brandmeldeanlage“ (16,8 Prozentpunkte), „Hausnotruf aktiver Alarm“ (16,1) sowie „Herz/Kreislauf“ (14,6). In den Morgenstunden sinkt das Einsatzaufkommen bei steigenden TP. Die wenigsten RoT fanden zwischen 8 und 10 Uhr statt. Die Analyse der Wochentage ergab kleine Unterschiede in der Häufigkeit von RoT an Montagen sowie an Wochenenden ohne planerische Relevanz.

Schlussfolgerung: Wir haben deutliche Unterschiede in den Spannweiten festgestellt. Dies könnte auf örtlich unterschiedliche Alarmierungsplanungsvorgaben oder Dispositionsentscheidungen der ILS hindeuten. Die Leitstellen weisen hier wahrscheinlich ein erhebliches Potenzial zur Steuerung und Verbesserung der Ressourcenallokation auf.

Keywords: Alarm keyword; Emergency response; Integrated dispatch center; On-site treatment; Quality management.

MeSH terms

  • Ambulances
  • Cross-Sectional Studies
  • Emergency Medical Services*
  • Germany
  • Humans
  • Retrospective Studies