Background: In Germany, patients under the age of 18 receive medical care from pediatricians. In sparsely populated regions, general practitioners often have to do the job of pediatricians and offer medical care to children, which in most cases is adequate. However, it does not meet the goal of demand planning namely, every patient should have equal access to care regardless of their place of residence. One option to help achieve this is the implementation of consultation hours with pediatricians in general practitioners' practices (tandem practices). The aim of this study was to investigate the feasibility and acceptance of this cooperation and whether this improved access to pediatric care.
Methods: First, general practitioners willing to participate were identified, where the nearest pediatrician's practice was more than 20 kilometers away. The second step was to find suitable pediatricians willing to offer regular weekly pediatric consultations in the practice of a general practitioner. For the evaluation, various data collection methods were used: one-off parent questionnaires at the time of study inclusion, questionnaires filled out by the pediatricians for each consultation, and data from the practice information systems in the participating practices. The distance between the patients' place of residence and the next regular outpatient pediatrician's practice were calculated and compared to the distance to a tandem practice.
Results: In April 2019, in two practices tandem consultation hours were implemented. During 12 months, 192 children and adolescents (50.2% female) were included. They attended the consultation hours a total of 387 times. Of 482 reasons given in the doctor's questionnaire, 36.9% were vaccinations (n=178), 14.9% were preventive examinations (n=72), the most frequently coded ICD-10 diagnostic groups were diseases of the respiratory system (J00-J99: 8.5%, n=41) and mental/behavioral disorders (F00-F99: 7.7%, n=37). Before the project, the patients had an average of 20.2 kilometers (min 0.3; max 34.8) to the next regular outpatient pediatrician's practice; within the project, the distance decreased to 5.1 kilometers (min 0.1; max 26.7).
Conclusion: All doctors involved wanted to continue the tandem consultations after the end of the test phase. The project results showed the feasibility and a high level of acceptance of tandem practices, both for the doctors involved and for the patients and their parents.
Hintergrund: Die ambulant-pädiatrische Versorgung wird in ländlichen Regionen häufig von Hausärzten übernommen. Dies ist in vielen Fällen adäquat, entspricht aber nicht dem Ziel der ambulanten Bedarfsplanung, die Versorgung für alle gesetzlich Versicherten unabhängig von Wohnort oder Einkommen patientennah und gleichermaßen zugänglich zu gestalten. Eine Idee, fachärztliche Expertise regelmäßig in die Versorgung einzubeziehen, ist die Durchführung von pädiatrischen Sprechstunden in Hausarzt-Praxen (Tandem-Praxen). Neben der Evaluation von Machbarkeit und Akzeptanz dieser neuen interdisziplinären Kooperationsform wurde untersucht, ob damit der räumliche Zugang zu pädiatrischer Versorgung verbessert wird.
Methoden: Zunächst wurden teilnahmebereite Hausärzte in Orten gesucht, in denen der nächste Pädiater mehr als 20 Kilometer entfernt ist. Im Anschluss wurden Pädiater gewonnen, die regelmäßig in den Hausarzt-Praxen Sprechstunden anbieten wollten. Zur Evaluation der Feldphase (Dauer: 12 Monate) wurden folgende Daten erhoben: Eltern-Fragebögen zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses, Ärzte-Fragebögen zu jeder Konsultation sowie Daten aus den Praxisinformationssystemen der teilnehmenden Praxen. Es wurde ein prozessbegleitendes Tagebuch geführt. Für die Beantwortung der Frage nach einer Verbesserung des räumlichen Zugangs zu pädiatrischer Versorgung wurden mit Hilfe eines Geo-Informations-Systems Entfernungen zwischen Wohnort und der pädiatrischen Versorgungsmöglichkeit vor und nach Projektstart berechnet.
Ergebnisse: Im April 2019 wurden zwei Tandem-Sprechstunden implementiert, die im Beobachtungszeitraum (12 Monate) von 192 Kindern und Jugendlichen (50,2% weiblich) insgesamt 387mal aufgesucht wurden. Die Pädiater gaben insgesamt 482 Vorstellungsgründe an, dies waren in 36,9% Impfungen (n=178) und in 14,9% Krankheits-Früherkennungs-Untersuchungen (n=72). Häufigste ICD-10-Gruppen: Krankheiten des Atmungssystems (J00-J99: 8,5%, n=41) und Psychische und Verhaltensstörungen (F00-F99: 7,7%, n=37). Die durchschnittliche Entfernung von der Wohnung zur nächstgelegenen pädiatrischen Praxis betrug 20,2 Kilometer (Min 0,3; Max 34,8), zur Tandem-Praxis waren es 5,1 Kilometer (Min 0,1; Max 26,7).
Schlussfolgerung: Alle beteiligten Ärzt*innen wollten nach Projektende die Tandem-Sprechstunden weiterführen. Tandem-Praxen können in verschiedener Ausprägung helfen, dauerhafte oder vorübergehende Versorgungsengpässe insbesondere in ländlichen Regionen auszugleichen.
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