Background: The challenges of an adequate, efficient and rational medical treatment and care of patients are always associated with an interprofessional activity of several specialist disciplines.
Aim: The spectrum of variable diagnoses and the profile of surgical decision-making with further surgical measures within the framework of senior physician consultation in general and visceral surgery for neighboring medical disciplines were analyzed on a representative patient cohort over a defined observational time period.
Patients and methods: All consecutive patients (n = 549 cases) were documented as part of a clinical systematic prospective single center observational study at a tertiary center using a computer-based patient registry over 10 years (1 October 2006-30 September 2016). The data were analyzed with respect to the spectrum of clinical findings, diagnoses, treatment decisions and the influencing factors as well as gender and age differences and time-dependent developmental trends using χ2-tests and U‑tests.
Results (key points): The predominant discipline for requests for surgical consultation was cardiology (19.9%) followed by surgical disciplines (11.8%) and gastroenterology (11.3%). Disorders of wound healing (7.1%) and acute abdomen (7.1%) were predominant in the diagnostic profile. In 11.7% of the patients the indications for immediate surgery were derived, whereas in 12.9% elective surgery was recommended. The conformity rate of suspected and definitive diagnoses was only 58.4%.
Conclusion: The surgical consultation work is an important mainstay of a sufficient and especially timely clarification of surgically relevant questions in nearly all medical institutions and especially in a center. This serves i) the quality assurance of surgery in the clinical care of patients with need of additional interdisciplinary needs for surgical treatment in the daily practice of general and abdominal surgery in research on clinical care, ii) clinical marketing and monetary aspects in the sense of patient recruitment and iii) last but not least to provide emergency care of patients. Due to the high proportion of 12% of subsequent emergency operations, which were derived from requests for general and visceral surgical consultations, such requests must be processed promptly during working hours.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Herausforderungen einer adäquaten, effizienten und rationellen medizinischen Versorgung und Betreuung von Patienten stehen immer im Zusammenhang mit der interprofessionellen Tätigkeit mehrerer Fachdisziplinen. ZIEL: Die Breite variabler Diagnosen und des Profils der chirurgischen Entscheidungsfindung mit weiterführenden chirurgischen Maßnahmen im Rahmen des allgemein- und viszeralchirurgischen Oberarztkonsils für medizinische Nachbardisziplinen wurde über einen definierten Beobachtungszeitraum an einer repräsentativen Patientenklientel analysiert.
Patienten und methode: Über 10 Jahre (01.10.2006 bis 30.09.2016) wurden alle konsekutiven Patienten (n = 549 Fälle) im Rahmen einer klinisch-systematischen, prospektiven unizentrischen Observationsstudie an einem tertiären Zentrum in einer computerbasierten Patientendatei erfasst und hinsichtlich klinischem Befund‑, Diagnose- und therapeutischem Entscheidungsspektrum und ihrer signifikanten Einflussfaktoren sowie Geschlechts- und Altersunterschied als auch hinsichtlich zeitabhängiger Entwicklungstrends mittels χ2-Test und U-Test analysiert.
Ergebnisse (eckpunkte): Die dominierende Fachdisziplin der Konsilabforderung war die Kardiologie (19,9 %), gefolgt von anderen chirurgischen Fächern (11,8 %) und der Gastroenterologie (11,3 %). Das Diagnoseprofil wurde von Wundheilungsstörungen (7,1 %) und akutem Abdomen (7,1 %) bestimmt. Bei 11,7 % der Patienten wurde die unmittelbare Operationsindikation gestellt und bei 12,9 % wurde die Operation elektiv empfohlen. Die Übereinstimmungsrate von Verdachts- und definitiver Diagnose lag bei lediglich 58,4 %.
Schlussfolgerung: Die chirurgische Konsiltätigkeit ist ein wichtiges Standbein für die suffiziente und vor allem zeitgerechte Klärung chirurgisch relevanter Fragestellungen in fast jeder medizinischen Einrichtung, so vor allem auch in einem Zentrum. Sie dient i) der chirurgischen Qualitätssicherung bei der klinischen Mitbetreuung von Patienten mit interdisziplinärem, hier chirurgischem Versorgungsbedarf in der täglichen allgemein-/viszeralchirurgischen Praxis im Rahmen der klinischen Versorgungsforschung; ii) dem Klinikmarketing sowie monetären Aspekten im Sinne von Patientenrekrutierung (und) iii) nicht zuletzt der Notfallversorgung von Patienten. Aufgrund des hohen Anteils von 12 % folgenden Notfalloperationen nach gestellter allgemein-/viszeralchirurgischer Konsilanforderung sind diese zeitnah in der Dienstzeit abzuarbeiten.
Keywords: Age difference; Diagnosis profile; Observational study; Sex difference; Specialist disciplines.
© 2023. The Author(s).