Background and objective: Despite a measurable increase in recent years, the bystander resuscitation rate in Germany lags behind the European comparison. Special centers for the care of patients after cardiac arrest, so-called cardiac arrest centers (CAC), have been established. The aim of this work is to evaluate the role of CACs, in addition to in-hospital patient care, in improving the bystander resuscitation rate in Germany and what obstacles exist in the implementation of resuscitation training.
Materials and methods: Online survey by the working group cardiopulmonary resuscitation (AG42) of the German Society of Cardiology (DGK) and the German Resuscitation Council (GRC) RESULTS: Of the 74 participating clinics (78.4% certified as CAC), 23 (31.1%) conduct lay resuscitation training. These mainly take place within the framework of action days for resuscitation (82.6%) or in schools (39.1%). Permanent cooperation with at least one school existed in 52.2%. Basic life support (BLS) resuscitation dummies are available in 63.5% of these clinics and an automated external defibrillator (AED) demonstration device in 43.2%. According to the interviewees, the biggest obstacles to the consistent implementation of resuscitation courses in schools include lack of qualified instructors, lack of refinancing and difficulties with regard to coordinating activities between schools and providers.
Conclusions: Direct training of lay rescuers by hospitals faces several obstacles. To increase the bystander resuscitation rate, focusing on targeted training of teachers as multipliers (train-the-trainer) can be a good approach for cardiac arrest centers.
Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Die Laienreanimationsrate in Deutschland hinkt trotz messbarem Anstieg in den letzten Jahren dem europäischen Vergleich hinterher. In der klinischen Versorgung der Postreanimationsphase haben sich spezielle Kliniken zur Versorgung von Patienten nach Herz-Kreislauf-Stillstand, die sog. Cardiac Arrest Center (CAC), etabliert. Ziel dieser Arbeit ist zu evaluieren, welche Rolle die CAC, neben der innerklinischen Patientenversorgung, in der Verbesserung der Laienreanimationsrate in Deutschland einnehmen und welche Hindernisse in der Durchführung von Wiederbelebungsschulungen bestehen.
Material und methoden: Onlineumfrage der Arbeitsgruppe Kardiopulmonale Reanimation (AG42) der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie (DGK) und des Deutschen Rats für Wiederbelebung (German Resuscitation Council, GRC).
Ergebnisse: Von den 74 teilnehmenden Kliniken (78,4 % zertifizierte CAC) führen 23 (31,1 %) Laienreanimationsschulungen (Basic Life Support, BLS) durch. Vornehmlich finden diese im Rahmen von Aktionstagen zur Wiederbelebung (82,6 %) oder in Schulen (39,1 %) statt. Eine feste Kooperation mit mindestens einer Schule bestand in 52,2 %. Reanimationspuppen werden in 63,5 %, ein automatisierter externer Defibrillator ([AED-]Demogerät) in 43,2 % dieser Kliniken vorgehalten. Die größten Hindernisse für eine konsequente Implementierung von Wiederbelebungskursen im Schulunterricht bestehen, nach Angaben der Befragten, neben dem Mangel an qualifizierten Instruktoren in der fehlenden Refinanzierung sowie der Schwierigkeit im Hinblick auf koordinierende Tätigkeiten zwischen den Schulen und anbietenden Erbringern.
Schlussfolgerungen: Die direkte Ausbildung von Laienhelfern*innen durch Krankenhäuser hat mit mehreren Hindernissen zu kämpfen. Zur Erhöhung der Laienreanimationsrate kann die Fokussierung auf gezielte Schulungen von Lehrkräften als Multiplikatoren (Train the Trainer) ein guter Ansatz für Cardiac Arrest Center sein.
Keywords: Bystander education; Emergeny medicine; Obstacles; Resuscitation; Survey.
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