[Antibiotic allergies: targeted approach in suspected β‑lactam allergy]

Urologie. 2023 Oct;62(10):1096-1106. doi: 10.1007/s00120-023-02191-5.
[Article in German]

Abstract

Allergic reactions to antibiotics belong to hypersensitivity drug reactions and can trigger both immunoglobulin E-mediated symptoms and T cell-mediated symptoms. Skin manifestations are the most common symptoms. Although reporting a penicillin allergy results in considerable restrictions in the treatment of acute infections, which may be associated with poor treatment outcomes, in most cases the label 'penicillin allergy' is not called into question or critically reviewed. However, in 85-90% of patients, 'penicillin allergy' constitutes a mislabeling of a non-specific intolerance reaction that does not pose a risk to the patient when re-exposed to penicillins. Careful history taking, an evaluation of manifestations in the past, and easy-to-perform initial diagnostic steps are crucial in differentiating non-specific intolerance reactions from penicillin allergy sensu stricto. Thus, a penicillin de-labeling strategy allows for optimized antibiotic therapy in the event of a future infection. Although allergic cross-reactivity between different β‑lactam antibiotics can occur, the risk for a severe cross-reactivity is dependent on chemical properties of the specific β‑lactam. Published cross-reactivity tables can help in risk stratification and choice of alternative β‑lactam agents.

Allergien gegen Antibiotika zählen zu den Arzneimittelüberempfindlichkeitsreaktionen und können sowohl Immunglobulin-E- als auch T‑Zell-vermittelt sein. Hautmanifestationen sind die häufigsten Symptome. Obwohl durch die anamnestische Angabe einer Penicillinallergie erhebliche Einschränkungen in der Therapie akuter Infektionen entstehen, die mit Nebenwirkungen und teilweise schlechteren Therapieergebnissen assoziiert sind, wird die Allergie zumeist nicht kritisch hinterfragt. Bei 85–90 % der Patient*innen mit dem Label „Penicillinallergie“ handelt es sich jedoch um unspezifische Unverträglichkeitsreaktionen ohne Gefährdung bei Reexposition. Eine sogfältige Anamnese der Beschwerden sowie erste einfache diagnostische Schritte können bereits wesentlich zur Klärung einer relevanten Allergie beitragen, um so den Patienten bei antibiotikapflichtiger Infektion die optimale Therapie bieten zu können. Kreuzallergien zwischen verschiedenen β‑Laktam-Antibiotika können auftreten, das Risiko ist jedoch substanzabhängig und kann anhand entsprechender Tabellen eingeschätzt werden.

Keywords: Allergic cross reactivity; Allergy testing; Hypersensitivity/penicillin; Non-specific intolerance reactions; Risk groups/allergy.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents / adverse effects
  • Drug Hypersensitivity* / diagnosis
  • Humans
  • Hypersensitivity*
  • Penicillins / adverse effects
  • beta-Lactams / adverse effects

Substances

  • beta-Lactams
  • Anti-Bacterial Agents
  • Penicillins