[Disclosure of Own Crisis And Treatment Experiences By Staff Of Psychiatric Institutions In BerLin And Brandenburg - An Underused Resource For Reducing Stigma?]

Psychiatr Prax. 2024 Sep;51(6):321-327. doi: 10.1055/a-2296-7173. Epub 2024 Apr 26.
[Article in German]

Abstract

Aim: This article is part of the EKB-study which explores lived crisis and treatment experiences of mental health professionals in Berlin and Brandenburg. It addresses the disclosure of mental health workers' lived experiences in their workplace.

Method: An online survey was conducted among 182 mental health professionals, containing questions on disclosure of lived experiences. Data were analyzed descriptively and analytically.

Results: Participants reported disclosure mainly to supervisors and affiliated colleagues. Experiences were mostly positive, with severe negative exceptions. Central motives against disclosure were fear of vulnerability, fear of compromising professional identity, and shame.

Conclusions: Disclosure of lived crisis experiences is not always the proper strategy for mental health professionals. Disclosure may be a means of reducing public and internalized stigma.

ZIEL: Diese Arbeit ist Teil einer Studie, die eigene Krisen- und Behandlungserfahrungen (=EKB) von Mitarbeitenden psychiatrischer Kliniken in Berlin und Brandenburg untersucht. Sie folgt der Frage, warum psychiatrische Fachkräfte ihre EKB (nicht) offenlegen und wie sie diese Offenlegung erleben.

Methode: In einer Online-Befragung wurden 182 psychiatrische Fachkräfte nach der Offenlegung ihrer EKB im Arbeitskontext befragt. Die Daten wurden deskriptiv und analytisch ausgewertet.

Ergebnisse: Die Befragten legten ihre EKB vor allem gegenüber Vorgesetzten und nahestehenden Kolleg*innen offen. Sie haben positive, im Einzelfall aber auch gravierende Erfahrungen gemacht. Zentrale Gründe gegen eine Offenlegung waren die Befürchtungen, sich angreifbar zu machen und die berufliche Identität zu gefährden, sowie Scham.

Schlussfolgerungen: Die Offenlegung von EKB ist nicht immer die richtige Strategie für Mitarbeitende psychiatrischer Einrichtungen. Gleichzeitig kann sie als Mittel verstanden werden, um verinnerlichtes und öffentliches Stigma zu verringern.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Attitude of Health Personnel
  • Berlin
  • Female
  • Germany
  • Hospitals, Psychiatric
  • Humans
  • Male
  • Mental Disorders* / psychology
  • Mental Disorders* / therapy
  • Middle Aged
  • Self Disclosure
  • Shame
  • Social Stigma*
  • Surveys and Questionnaires