[Regional comparison of specialized outpatient and (partial) inpatient pain medicine care in Germany]

Schmerz. 2024 Sep 18. doi: 10.1007/s00482-024-00829-7. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background and objective: Chronic pain requires graduated and staged levels of care. The aim of this study is to provide a regional overview regarding the accessibility of specialized outpatient and (partial) inpatient pain medicine care from the patient's perspective in Germany.

Material and methods: For 1000 model patients randomly generated from German postal code location combinations, the travelling time by car (individual transport, IT) and available public transport connections (PTC) to the nearest specialized outpatient and inpatient pain medicine clinics and units were assessed using a route planner.

Results: Outpatient facilities (in a practice setting) were mostly realistically accessible depending on the proportion of pain treatment and the networking structure. University pain outpatient clinics were at a critically reachable distance with IT for 70% of the patients (80% with PTC) and had unrealistic accessibility for 49% of the patients with IT (68% with PTC). Interdisciplinary multimodal pain programs in day clinics were at a critically reachable distance for 68% of patients with IT (83% with PTC) and in 49% (75% PTC) at an unrealistic travelling time distance considering the more intense treatment requiring frequent travel. Full inpatient interdisciplinary multimodal treatment was more realistically reachable (IT 39% critical, 14% unrealistic, PTC 61% critical, 48% unrealistic).

Conclusion: The results show relevant nationwide differences in the accessibility of facilities for specialized pain treatment depending on the place of residence. Considering the treatment of a chronic condition with long-term therapeutic goals and the need for graduated care (outpatient and inpatient treatment), the results reveal a partly critical situation from the patient's perspective.

Zusammenfassung: HINTERGRUND, ZIEL DER ARBEIT: Chronische Schmerzen erfordern abgestufte Versorgungskonzepte. Ziel dieser Untersuchung ist die regionale Darstellung bzgl. der Erreichbarkeit von speziellen schmerzmedizinischen Versorgungsangeboten aus Patientenperspektive in Deutschland.

Material und methoden: Für 1000 aus deutschen Postleitzahlen-Ort-Kombinationen randomisiert generierte Modellpatienten wurden mit einem Routenplaner die Fahrzeit mit Auto (IV) und verfügbare Verbindungen im öffentlichen Personenverkehr (ÖPV) zum nächstgelegenen speziellen schmerzmedizinischen ambulanten und (teil-)stationären Versorgungsangebot erhoben.

Ergebnisse: Ambulante Einrichtungen waren je nach Anteil schmerztherapeutischer Versorgung und Vernetzungsstruktur meistens realistisch erreichbar. Universitäre Schmerzambulanzen lagen im IV zu 70 % (80 % ÖPV) in kritischer, zu 49 % (68 % ÖPV) in unrealistischer Erreichbarkeit. Teilstationäre Angebote zur interdisziplinären multimodalen Schmerztherapie (IMST) lagen von 68 % der analysierten Wohnorte im IV (83 % ÖPV) in kritischer und von 49 % (75 % ÖPV) in nicht realistischer Fahrzeitentfernung bei engerer Anbindung bzw. häufigerer Anreise. Stationäre IMST waren häufiger realistisch erreichbar (IV 39 % kritisch, 14 % nicht realistisch, ÖPV 61 % kritisch, 48 % nicht realistisch).

Diskussion: Die Ergebnisse zeigen, dass bundesweit relevante Unterschiede je nach Wohnort in der Erreichbarkeit von Einrichtungen zur speziellen Schmerzbehandlung bestehen. Mit Blick auf die Behandlung eines chronischen Krankheitsbilds mit langfristiger therapeutischer Zielsetzung und mit der Notwendigkeit abgestufter Versorgung offenbaren die Ergebnisse aus Patientenperspektive eine teils kritische Versorgung.

Keywords: Accessibility of health services; Chronic pain; Health care security or medical care reliability; Interdisciplinary multimodal pain therapy; Public health.

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