Attitudinal changes of undergraduate students learning online interprofessional education for patient safety: Comparative evaluation of an online program using the DID method

GMS J Med Educ. 2024 Sep 16;41(4):Doc41. doi: 10.3205/zma001696. eCollection 2024.

Abstract

Objective: Interprofessional education (IPE) can cultivate competencies in multidisciplinary collaboration for patient safety, and both face-to-face and online IPE programs have recently been introduced. This study aimed to elucidate the effects of the online IPE program on undergraduate students after the coronavirus disease 2019 pandemic.

Methods: The difference-in-differences method was used to assess undergraduate students in the Schools of Medicine and Health Sciences and in the Faculty of Pharmacy at Takasaki University of Health and Welfare who participated in IPE programs at Gunma University (face-to-face IPE was implemented in 2019 and online IPE in 2020). We distributed a questionnaire that included modified versions of the Attitudes Toward Health Care Teams Scale (ATHCTS) and the Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) to evaluate attitudes toward health-care teams and collaboration for patient safety, respectively, and then compared the differences.

Results: The mean score on the "team efficiency" subscale of the ATHCTS in the online IPE program was significantly lower than that in the face-to-face IPE program. Scores on the T-TAQ in two categories, "mutual support" and "communication", were significantly higher in the online IPE program, which suggests that it may have a similar effect on students learning collaborative practice for patient safety. However, due to technological difficulties, the online IPE program reduced the educational effects for "team efficiency". The improvements in "mutual support" and "communication" seen in the online IPE program, suggest its necessity for collaborative practice for patient safety.

Conclusion: These findings suggest that an online IPE program for patient safety may provide better education effects as a whole, but efforts are needed to minimize the associated technological difficulties.

Ziel: Interprofessionelle Ausbildung (IPE) kann Kompetenzen in der multidisziplinären Zusammenarbeit für die Patientensicherheit aufbauen, und in jüngster Zeit wurden sowohl Präsenz- als auch Online-IPE-Programme eingeführt. Das Ziel dieser Studie war es, die Auswirkungen des Online-IPE-Programms auf Studenten nach der Coronavirus-Pandemie 2019 zu untersuchen.

Methoden: Der Differenz-von-Differenzen-Ansatz wurde zur Beurteilung von Studenten der Medizin- und Gesundheitswissenschaften sowie der Pharmazie-Fakultät an der Takasaki Universität für Gesundheit und Soziales angewendet, die an IPE-Programmen der Universität Gunma teilgenommen haben (Präsenz-IPE wurde 2019 und Online-IPE 2020 implementiert). Wir verteilten einen Fragebogen, der modifizierte Versionen der Attitudes Towards Health Care Teams Scale (ATHCTS) und des Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) enthielt. Die Ergebnisse der Studie sollten dazu genutzt werden, die Einstellungen gegenüber Gesundheitspflegeteams und die Zusammenarbeit für die Patientensicherheit zu bewerten und dann die Unterschiede zu vergleichen.

Ergebnisse: Der Mittelwert der Subskala „Teameffizienz“ des ATHCTS war im Online-IPE-Programm signifikant niedriger als im Präsenz-IPE-Programm. Die Ergebnisse des T-TAQ in zwei Kategorien, „gegenseitige Unterstützung“ und „Kommunikation“, waren im Online-IPE-Programm signifikant höher. Dies deutet darauf hin, dass es einen ähnlichen Effekt auf die Studierenden haben könnte, die kollaborative Praxis für die Patientensicherheit lernen. Aufgrund technologischer Schwierigkeiten verringerte das Online-IPE-Programm jedoch die pädagogischen Auswirkungen auf die „Teameffizienz“. Die Verbesserungen in „gegenseitiger Unterstützung“ und „Kommunikation“ im Online-IPE-Programm deuten auf die Notwendigkeit einer kollaborativen Praxis für die Patientensicherheit hin.

Fazit: Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass ein Online-IPE-Programm für Patientensicherheit insgesamt bessere Ausbildungseffekte erzielen kann, aber es müssen Anstrengungen unternommen werden, um die damit verbundenen technischen Schwierigkeiten zu minimieren.

Keywords: difference-in-differences analysis; health-care professions; interprofessional education; online program; patient safety.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Attitude of Health Personnel
  • COVID-19* / epidemiology
  • Education, Distance* / organization & administration
  • Education, Medical, Undergraduate / methods
  • Female
  • Humans
  • Interprofessional Education*
  • Japan
  • Male
  • Patient Care Team
  • Patient Safety*
  • SARS-CoV-2
  • Students, Medical / psychology
  • Surveys and Questionnaires