[Emergency hand surgery in the course of time : Clinical and economic aspects of inpatient and outpatient cases at a university hospital in the last decade]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 Dec;127(12):878-887. doi: 10.1007/s00113-024-01498-y. Epub 2024 Nov 17.
[Article in German]

Abstract

Background: Hand surgery departments nowadays face the challenge of operating profitably, training new specialists, managing increasing case numbers and implementing the required shift towards outpatient care in clinical practice.

Objective: The aim of this study was to describe the demographic and economic indicators of a university hospital and to examine the development of inpatient and outpatient case numbers over the past decade.

Material and methods: A retrospective data analysis was carried out for patients treated for hand injuries in the period from 2013 to 2023. The main diagnoses of cases were identified and descriptively analyzed using the International Classification of Diseases (ICD). In order to demonstrate a correlation, a linear regression model was calculated and a p-value <0.05 was considered significant.

Results: In total, 2918 cases were included over a decade starting in 2013. Out of these 776 cases were treated on an outpatient basis and two thirds of the patients were male. The patients were generally healthy with an average American Society of Anesthesiologists (ASA) status of 1.6 ± 0.6 and with a patient clinical complexity level (PCCL) of 0 in 79% of cases. Patient numbers increased continuously from 161 cases in 2013 to 393 cases in 2022 (p < 0.001). The most common main diagnosis was infectious hand diseases (L02.4-M65.14). This resulted in the most frequently assigned diagnosis-related group (DRG) being I32E (319 cases). For inpatient cases the average incision-to-suture time was 51:51 min and for outpatient cases 26:03 min. The revenue was on average 4372.90 € per inpatient case and 300.77 € per outpatient case. The rate of examinations by the German Medical Service of Health Funds (Medizinischer Dienst) was 19% over the entire observational period.

Conclusion: The increasing case numbers in the outpatient and inpatient sectors indicate a centralization and consolidation of hand surgical expertise in the region. There are significant revenue differences between outpatient and inpatient cases.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Handchirurgische Abteilungen stehen heute vor der Herausforderung, rentabel zu arbeiten, Nachwuchs auszubilden, steigende Fallzahlen zu bewältigen und die geforderte Ambulantisierung in der klinischen Praxis umzusetzen.

Ziel der arbeit: Ziel dieser Studie war es, die demografischen und ökonomischen Kennzahlen einer Universitätsklinik zu beschreiben und die Entwicklung der stationären und ambulanten Fallzahlen der letzten Dekade zu untersuchen.

Material und methoden: Durchgeführt wurde eine monozentrische, retrospektive Datenauswertung von Patienten, welche aufgrund einer Handverletzung im Zeitraum von 2013 bis 2023 behandelt wurden. Die Fälle wurden mittels der Hauptdiagnosen der International Classification of Diseases (ICD) identifiziert und deskriptiv analysiert. Um einen Zusammenhang nachzuweisen, wurde ein lineares Regressionsmodell gerechnet und ein p-wert <0,05 als signifikant angenommen.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 2918 Fälle über eine Dekade ab dem Jahr 2013 eingeschlossen. Davon waren 776 Fälle ambulant. Zwei Drittel der Patienten waren männlich. Die Patienten waren insgesamt gesund mit einem Status von 1,6 ± 0,6 in der Klassifikation der American Society of Anesthesiologists (ASA) und einem Patient Clinical Complexity Level (PCCL) von 0 in 79 % der Fälle. Das Patientenaufkommen stieg kontinuierlich von 161 Fällen 2013 auf 393 Fälle im Jahr 2022 (p < 0,001). Die häufigsten Hauptdiagnosen waren infektiöse Handerkrankungen (L02.4-M65.14). Daraus ergab sich die mit Abstand häufigste Diagnosis Related Group (DRG) I32E (319 Fälle). Für stationäre Fälle betrug die durchschnittliche Schnitt-Naht-Zeit 51:51 min und für ambulante Fälle 26:03 min. Der Erlös betrug im Durchschnitt 4372,90 € pro stationärem und 300,77 € pro ambulanten Fall. Die Quote an Prüfungen durch den Medizinischen Dienst (MD) betrug 19 % im gesamten Betrachtungszeitraum.

Schlussfolgerung: Die steigenden Fallzahlen im ambulanten und im stationären Sektor deuten auf eine Zentralisierung und Bündelung der handchirurgischen Kompetenzen in der Region hin. Zwischen den ambulanten und stationären Fällen ergeben sich deutliche Erlösdifferenzen.

Keywords: DRG; Economy; Epidemiology; Hand surgery; Revenue.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Ambulatory Care / economics
  • Ambulatory Surgical Procedures* / economics
  • Ambulatory Surgical Procedures* / statistics & numerical data
  • Child
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Hand Injuries* / economics
  • Hand Injuries* / epidemiology
  • Hand Injuries* / surgery
  • Health Care Costs / statistics & numerical data
  • Health Care Costs / trends
  • Hospitalization / economics
  • Hospitalization / statistics & numerical data
  • Hospitals, University* / economics
  • Hospitals, University* / statistics & numerical data
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Retrospective Studies
  • Young Adult