Human-wildlife conflict (HWC) is a critical challenge to human development and well-being and threatens biodiversity conservation. Ideally, HWC mitigation should benefit both wildlife and communities and limit the costs associated with living alongside wildlife. However, place- and context-dependent realizations of conflict are often overlooked in HWC mitigation. Social and systemic dimensions of human-wildlife relationships often receive limited consideration in HWC as a concept and in mitigation strategies implemented globally. In recognizing our collective symmetries as a diverse group of researchers, we pose the idea of constellations of coexistence, based on Atallah et al.'s "constellation of co-resistance." Building on literature and our interdisciplinary and cross-sectoral experiences of working with diverse species inhabiting different sociocultural, sociopolitical, and socioeconomic landscapes, we considered evidence of cultural nuances (e.g., sociocultural dimensions of human-elephant and human-lion interactions in East Africa and India) in HWC mitigation and argue that failing to incorporate them in mainstream practices poses a myriad of ethical and practical consequences. Locally situated but globally relevant, participation of local and Indigenous communities in HWC mitigation activities produces better conservation outcomes. Centering communities in the ideation, implementation, and evaluation of HWC mitigation promotes more equitable and sustainable management strategies for long-term human-wildlife coexistence.
Creación de constelaciones de coexistencia a través de las conexiones entre personas en áreas de conflicto humano‐fauna Resumen Los conflictos humano‐fauna (CHF) son un grave problema para el desarrollo y el bienestar humanos y amenazan la conservación de la biodiversidad. Lo ideal es que la mitigación de estos conflictos beneficie tanto a la fauna como a las comunidades y limite los costos asociados a la convivencia con la fauna; sin embargo, a la hora de mitigar los conflictos, a menudo se pasan por alto los aspectos del conflicto que dependen del lugar y del contexto. Las dimensiones sociales y sistémicas de las relaciones entre los seres humanos y la fauna silvestre suelen recibir una consideración limitada en el concepto de CHF y en las estrategias de mitigación aplicadas en todo el mundo. Reconocimos nuestras simetrías colectivas como grupo diverso de investigadores y planteamos la idea de constelaciones de coexistencia, basada en la «constelación de corresistencia» de Atallah et al. (2022). Con base en la bibliografía y en nuestras experiencias interdisciplinarias e intersectoriales de trabajo con diversas especies que habitan diferentes paisajes socioculturales, sociopolíticos y socioeconómicos, consideramos las pruebas de los matices culturales (por ejemplo, las dimensiones socioculturales de las interacciones entre humanos y elefantes y entre humanos y leones en África Oriental y la India) en la mitigación de los CHF y argumentamos que no incorporarlos en las prácticas dominantes plantea una gama de consecuencias éticas y prácticas. La participación de las comunidades locales e indígenas en las actividades de mitigación de los daños causados por la caza y la tala de árboles, situadas a nivel local pero pertinentes a nivel mundial, produce mejores resultados de conservación. Centrar a las comunidades en la planeación, aplicación y evaluación de la mitigación de los CHF promueve estrategias de gestión más equitativas y sostenibles para la coexistencia a largo plazo entre los seres humanos y la fauna.
【摘要】 人兽冲突是对人类发展和福祉的严峻挑战, 也是对生物多样性保护的重要威胁。理想情况下, 减缓人兽冲突应同时有利于野生动物和社区, 并控制好与野生动物共存的相关成本。然而, 在该过程中, 地方和环境特有的冲突现实往往被忽视。人类与野生动物关系的社会和系统维度在人兽冲突这一概念以及全球实施的减缓策略中往往没有得到充分考虑。在认识到我们作为一个多元化研究群体的集体对称性的情况下, 我们根据Atallah等人(2022年)的“共抗人才聚集”提出了共存人才聚集的概念。根据文献以及我们与栖息在不同社会文化、社会政治和社会经济环境中的不同物种打交道的交叉学科和跨部门经验, 我们考虑了在减缓人兽冲突方面细微文化差别的证据(如东非和印度的人象互作和人狮互作的社会文化层面), 并提出如果不将其纳入主流实践, 则可能带来无数伦理后果和实际后果。当地社区和土著人民社区参与减缓人兽冲突的活动, 既符合当地情况, 又具有全球意义, 有助于获得更好的保护成果。在减缓人兽冲突的构思、实施和评估中以社区为中心, 可以促进更公平和可持续的管理策略, 实现人类与野生动物的长期共存。【翻译:胡怡思;审校:聂永刚】.
Keywords: ciencias colaborativas de la conservación; coexistencia humano‐fauna; collaborative conservation science; cultural relevance; diverse voices in conservation; human–wildlife coexistence; human–wildlife conflict mitigation; mitigación del conflicto humano‐fauna; voces diversas en la conservación; 人兽共存; 保护中的不同声音; 减缓人兽冲突; 合作性保护科学; 文化相关性.
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