Engaging youth in biodiversity education through visual narrative

Conserv Biol. 2024 Dec;38(6):e14386. doi: 10.1111/cobi.14386.

Abstract

Engaging youth in early and sustained conservation education has important implications for promoting positive attitudes and behaviors in those who will become the future of conservation and management. Toward this goal, visual narratives (comic books, graphic novels) are an increasingly popular method used by conservation scientists to educate young people due to their approachable use of art and narrative storytelling. However, no studies have directly assessed how visual narratives compare with more traditional forms of conservation education for youth. We asked, how does education about biodiversity through visual narrative affect student perceptions and knowledge of science content relative to a traditional resource, and is there a novelty effect when using visual narrative versus traditional resources? To assess our questions, we utilized a semistructured approach to develop a biodiversity education program. Specifically, we developed an original graphic novel (visual narrative treatment) and a slideshow presentation (traditional treatment) with the same content to educate children about wetland biodiversity. We recruited, trained, and randomized 26 third-grade teachers to deliver either the visual narrative or traditional resource in their classrooms. Students completed pretest, posttest, and follow-up surveys assessing their perceptions of science and knowledge of the lesson content. Students in the visual narrative treatment held more positive perceptions of science (by 3.79%, p = 0.001), whereas students in the traditional treatment performed better on content quizzes (by 7.97%, p = 0.002). We found evidence for a novelty bias when using the visual narrative but not the traditional resource. These findings point to the importance of understanding the target audience and clearly defining educational goals. Overall, our results contribute to broader understanding of the relative benefits and limitations of conservation education through nontraditional means and of practices for successfully delivering effective, accessible, and rewarding conservation education to educators and youth.

Jóvenes involucrados en la educación de la biodiversidad por medio de la narrativa visual Resumen Involucrar a los jóvenes en una educación temprana y sostenida sobre la conservación tiene importantes implicaciones para promover actitudes y comportamientos positivos en quienes se convertirán en el futuro de la conservación y la gestión. Con este objetivo, las narraciones visuales (cómics, novelas gráficas) son un método cada vez más popular utilizado por los científicos de la conservación para educar a los jóvenes debido a su uso accesible del arte y la narración de historias. Sin embargo, ningún estudio ha evaluado directamente la comparación de las narrativas visuales con otras formas más tradicionales de educación para la conservación dirigidas a los jóvenes. Nos preguntamos cómo afecta la educación sobre biodiversidad a través de la narrativa visual a las percepciones de los estudiantes y a su conocimiento de los contenidos científicos en comparación con un recurso tradicional, y si existe un efecto de novedad cuando se utiliza la narrativa visual frente a los recursos tradicionales. Para evaluar nuestras preguntas, utilizamos un enfoque semiestructurado para desarrollar un programa educativo sobre biodiversidad. En concreto, desarrollamos una novela gráfica original (tratamiento narrativo visual) y una presentación de diapositivas (tratamiento tradicional) con el mismo contenido para educar a los niños sobre la biodiversidad de los humedales. Reclutamos, formamos y asignamos al azar a 26 profesores de tercer grado para que impartieran la narrativa visual o el recurso tradicional. Los alumnos completaron encuestas previas, posteriores y de seguimiento para evaluar su percepción de la ciencia y su conocimiento del contenido de la lección. Los estudiantes del tratamiento narrativo visual tenían percepciones más positivas de la ciencia (en un 3.79%, p = 0.001), mientras que los estudiantes del tratamiento tradicional obtuvieron mejores resultados en las pruebas de contenido (en un 7.97%, p = 0.002). Encontramos pruebas de un sesgo de novedad al utilizar la narrativa visual, pero no el recurso tradicional. Estos resultados apuntan a la importancia de comprender al público destinatario y definir claramente los objetivos educativos. En general, nuestros resultados contribuyen a una mayor comprensión de los beneficios y limitaciones relativos de la educación para la conservación a través de medios no tradicionales y de las prácticas para impartir con éxito una educación para la conservación eficaz, accesible y gratificante a educadores y jóvenes.

【摘要】 对青少年开展早期和持续的保护教育, 对于帮助未来将参与保护和管理的人培养积极的态度和行为具有重要意义。由于视觉叙事(漫画书、图画小说)易于理解, 常常被用于艺术和叙事故事, 因此保护科学家也越来越多地将其用于青少年教育, 以达到保护教育的目的。然而, 还没有研究直接评估视觉叙事与更传统的青少年保护教育形式相比有何不同。我们想知道, 与传统资源相比, 通过视觉叙事开展生物多样性教育如何影响学生对科学内容的认知和理解, 使用视觉叙事比起传统资源是否存在新奇效应?为了回答以上问题, 本研究采用半结构式方法开发了一项生物多样性教育计划。具体来说, 我们设计了内容相同的原创性图画小说(视觉叙事处理)和幻灯片演示(传统处理), 来对儿童开展有关湿地生物多样性知识的教育。我们招募、培训并随机分配了26名小学三年级教师, 让他们在课堂上展示视觉叙事或传统资源的教育内容。我们还对学生们进行了前测、后测和后续跟踪调查, 以评估他们对科学的看法和对课程内容的理解。结果显示, 接受视觉叙事教学的学生对科学持有更积极的看法(相差3.79%, p = 0.001), 而接受传统教学的学生则在内容测验中表现更好(相差7.97%, p = 0.002)。我们发现, 有证据表明使用视觉叙事相比于传统资源存在新奇性偏差。以上发现强调了了解目标受众和明确界定教育目标的重要性。总之, 本研究的结果有助于更广泛地了解通过非传统手段开展保护教育的相对优势和局限性, 并了解向教育工作者和青少年成功提供有效、易用和有益的保护教育的做法。【翻译:胡怡思;审校:聂永刚】.

Keywords: amphibians; anfibios; arte ambiental; arte científico; arte visual; comunicación ambiental; educación ambiental; educación científica; environmental art; environmental communication; environmental education; narrativa visual; science art; science education; visual art; visual narrative; 两栖动物; 环境交流; 环境教育; 环境艺术; 科学教育; 科学艺术; 视觉叙事; 视觉艺术.

MeSH terms

  • Biodiversity*
  • Child
  • Conservation of Natural Resources* / methods
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Narration*
  • Students / psychology
  • Wetlands